În capitolul Destinații inedite din România, am mai adăugat o filă…. O filă de istorie de data aceasta, este păstrată cu mare pasiune, într-o casă de la ieșire din Câmpulung, Argeș – Muzeul Automobilului Românesc. Muzeu privat, înglobează atât elemente din industria auto, cât și obiecte „de pe vremea mea”, cu scopul de a păstra vie această parte din istoria României. În curtea muzeului am șansa să îl întâlnesc pe dl. Emil Hagi – proprietarul muzeului. Cu o emoție vădită în glas, dar cu o pasiune fără limită și o privire hotărâtă, Emil Hagi mi-a oferit o fărâmă din sufletul său și o altă prețioasă lecție de viață – lasă-te purtat de viață prin Viață ca să îți descoperi misiunea în această lume. Îmbrățisează-ți pasiunea și muncește asiduu pentru ea ca să îți atingi visul….. Oare câți dintre noi avem curaj ? Curaj să ne ascultăm? Să acționăm?
Dle Emil Hagi …. Vă Mulțumesc!
Povestea „Muzeul Automobilului Românesc”
În 27.05.2006, Retromobil Club România, Secția Aro IMS a organizat o întâlnire la Muzeul Aviației Române cu Maiestatea Sa Regele Mihai I al României – Membru de Onoare și Președinte Fondator al Clubului. La această întâlnire era un obicei împământenit – acordarea de diplome de participare la final. Primii care primeau aceste diplome de “încurajare” erau copii.
Așa a primit diploma pentru cel mai tânăr participant, fiul D-lui Hagi – Alexandru. Maiestatea Sa Regele Mihai I al României i-a semnat diploma, în holograf. }n timp îi scria diplom[, a considerat necesar să îi dea niște sfaturi: „Tinere, să îți urmezi pasiunea, căci ai o pasiune interesantă. Iar pasiunea ta, îți va oferi satisfacție. Și eu am avut această pasiune, și ea (n.n. pasiunea) m-a urmărit toată viața…. Și când eram în exil, aveam momente de nostalgie pentru amintirile din România, mă retrăgeam în pasiunea mea, în garaj și meșteream acolo. Să îl ajuți pe tatăl tău să salvați cât mai multe mașini, căci sunt parte a Patrimoniului Național„ – mărturisește Emil Hagi.
Pe drum spre casă, erau într-una din mașinile dragi familiei (mașină cedată azi Muzeului de la Stuttgart – Autotechnicum Museum), și Emil Hagi și fiul său analizau ce li se întâmplase peste zi.
Î: „Oare ce a vrut Maiestatea Sa Regele Mihai să le spună?”
R: „Oare nu cumva în spatele acestor vorbe, stă un îndemn de a face ceva pentru a salva o bucată de istorie…. căci acum este momentul…..”
Ordin de la Maiestatea Sa Regele Mihai I – Ideea „Muzeul Automobilului Românesc”
R: „Așa am considerat noi – ne-a dat Maiestatea Sa Regele Mihai ordin să salvam mașinile din România! Aveam exemplu, știam de Muzeul Mașinilor Casei Regale, care se află la Săvârșini, reședința Casei Regale și am luat acest exemplu, împreună cu vorbele de încurajare și provocare, făcute cu mult tact, diplomație și discreție”.
Primul lucru pe care l-au făcut a fost un eveniment timid, numit “Câmpulung în amintiri – IMS, străzi, straie, clădiri”…. Evenimentul nu a avut nici măcar un afiș de prezentare…. Abia în anul următor, 2007, a apărut primul afiș. Prima dată, evenimentul a fost legat de fenomenul Câmpulung… de nostalgie… de tradiția construcției de mașini.
De atunci, în fiecare an, evenimentul se ține anual de zilele orașului Câmpulung… Totuși, evenimentul a devenit unul national și posesorii de automobile istorice se întâlnesc aici anual, în fiecare vară.
Este chiar și o vorbă…. “NU ai fost la Câmpulung în amintiri (n.n. aceste eveniment), nu exisți în lumea asta”.
Au venit aici la Câmpulung, au cumpărat niște mașini pe care le-au restaurat. Inițial, a fost vorba doar de ARO, brand, legat de Câmpulung, după care și-au extins aria și s-au dedicat Automobilului Românesc în totalitatea sa.
Muzeul Automobilului Românesc – Se deschide
Inițial, se țineau aici doar expoziții temporare cu ocazia evenimentului “Câmpulung în amintiri” – 2 săptămâni în timpul verii. 19.07.2014 este data când a fost inaugurat Muzeul Automobilului Românesc cu statut de Muzeu. Povestea este tristă pentru că Fabrica ARO s-a închis. De atunci, din donații sau din achiziții au strâns peste 40 de mașini, dar și multe obiecte din perioada comunistă.
Muzeul are 2 colecții – cea interioară și cea exterioară:
Colecția exterioară – Muzeul Automobilului Românesc
Aici, protejate de soare și ploaie, găsim în jur de 20 de mașini fabricate în România: Dacia, Aro, Oltcit, IMS sau chiar Ford. Remarcabilă piesă de colecție este mașina Ford Romana (Ford V8), produsă în România între anii 1936 și 1939. Cea mai de valoroasă mașină (deși pentru Emil Hagi, fiecare piesă din colecție este la fel de valoroasă pentru că sunt parte din viața și activitatea lor) este o mașină de Pompieri. Azi, din acest tip de mașină mai sunt doar 3 exemplare în Romania. Mașina aceasta este singura de configurația aceasta fiind și cea mai complexă. A fost consruită în 1957. Pentru achiziția ei, a fost vândută o casă.
Colecția interioară – Muzeul Automobilului Românesc
În interior, colecția este impresionantă – vă veți pierde printre medalii, cărți, diplome, medalii, reviste auto, piese de schimb, machete, biciclete, jucării. Ce mi-a plăcut cel mai mult – spiritul neaoș românesc de uzină:
Pentru mine a fost o experiență tare frumoasă, căci am retrăit atmosfera de fabrică (după ce și eu am lucrat la rândul meu în fabrici automotive timp de aproape 10 ani)……., am regăsit în vitrine predecesorul sistemului de calitate ISO – anumite documente folosite în procesele de producție din fabrica Aro (Regulamentul intern sau Contractul colectiv de muncă).
Am retrăit puțin și atmosfera comunistă……., dar nu în sensul acela de privațiuni și lipsuri. Ci, în sensul în care mi-am reamintit cât de fericiți și uniți eram când nu aveam multe lucruri, dar ne aveam pe noi ca oameni….. Și aveam UMORUL…. simplu, curat și neaoș ….. Și pasiunea pentru lucrul bine făcut!
Informații practice:
Unde găsim muzeul? – Câmpulung, DN 73, numărul 69 B, Argeș
Care este programul? – între orele 10.00 și 18.00
Cât costă biletul? – nu este cu preț de intrare, însă este cu o mică donație.
Am plecat de la Muzeu cu lacrimi în ochi și nod în gat, cu amintiri și cu un zâmbet în colțul gurii, dar și cu sufletul plin de bucurie și motivația de a lupta pentru visul meu – oricare ar fi acela. … Pe al meu îl știți cu totii 😊
Despre alte destinații inedite din România, găsiți informații și în articolele:
Biserica neogotică Ditrău (Destinații inedite în România – ep.24)
Corbii de Piatră – Mit sau realitate (Destinații inedite în România – ep.22)
Pista de bob de la Toplița – o doză de maximă adrenalină – (Destinații inedite în România – ep.21)
Dacă ți-a plăcut acest articol, hai să-l împărtășim cu prietenii care iubesc călătoriile. Nu uita să le dai un share și prietenilor tăi. Te invit să îți creezi tu propria experiență, plecând de la informațiile din articolele și itinerariile mele.
Spor la călătorit!