Statuia Libertății – Manhattan văzut din Coroană

Visul american începe întotdeauna cu „Statue of Liberty Enlightening the World”. Și la propriu și la figurat. Lady Liberty este imaginea, pe care imigranții o vedeau de pe puntea vaporului înainte de a ajunge în SUA. Pentru ei era semnul că au ajuns în Țara Făgăduinței, într-un loc mai bun, unde vor avea o viață mai bună. Doamna de Bronz parcă le ura „Bun venit! ” într-o țară nouă guvernată de alte principii față de cele europene. La nivel mondial, Statuia Libertății a devenit simbolul independenței și al democrației.

Experiența mea la Statuia Libertății

Am început să o pregătesc excursia la New York cu vreo 4 luni înainte. M-am informat de cazări, parcări și bilete, căci timpul era foarte limitat și voiam să văd cât mai multe în acest oraș. Bineînțeles că, de pe listă nu putea să lipsească Statuia Libertății. Îmi doream foarte mult să ajung acolo – la „Poarta de acces în America”. Surfând pe site-uri am descoperit posibilitatea de a vizita statuia și, chiar, de a urca în coroană. Întâmplarea a făcut ca, atunci, când am cumpărat biletele să mai găsesc locuri doar duminică dimineața la ora 8.00. Nu pot să spun că eram foarte încântată de oră, dar asta era, bine că, măcar, prinsesem bilete. Ulterior, am văzut cât de bine funcționează hazardul. A fost vizita perfectă.

Cu ferry spre Staten Island

După o zi la pas prin Upper Manhattan, duminica dimineață este foarte greu să fim atât de matinali, încât să mergem cu metroul din Middtown Manhattan până la South Ferry Terminal. Suntem nevoiți să luăm un taxi (faimosul Yellow Cab new yorkez) de la hotel până la Battery Park. În 10 minute suntem acolo. La 7.55 stăm la coadă la îmbarcarea pe ferry. Ne așteptăm să fie multă lume, însă eram cu toții vreo 50 de persoane. Perfect!

Ne urcăm pe ferry și mergem sus, pe deck-ul 3 pentru a admira statuia când vom trece pe lângă ea. Este o dimineață superbă: Soarele strălucește, sunt puțini turiști, care și ei sunt somnoroși, lăsăm în spate Manhattan-ul pentru a merge să ne întâlnim cu Miss Statue of Liberty. Pe pe deck-ul 3 al vaporașului, ne bucurăm cu toții de liniște și de peisaj.

În 15 minute, ferry-ul este deja lângă Statuie. Un WOW freamătă pe puntea vasului. Toată lumea este încântată: încântare, libertate, speranță, independență.

Statuia Libertății văzută de pe ferry 2

La pas pe Staten Island

Vasul andochează și noi trebuie să coborâm. Atât de frumoasă a fost plimbarea cu vasul de dimineață că, parcă nu ne vine să coborâm…Lady Liberty parcă ne aștepta. Ajungem pe insulă și mergem direct la casa de bilete ca să arătăm voucher-ele, să ne legitimăm (să aveți la voi obligatoriu pașaportul și cardul cu care ați luat biletele) și să luăm biletele. Biletele sunt niște brățări care se lipesc pe mână.

Apoi, musai să intrăm pe la Security, căci, după atentatele din 9/11 toate obiectivele din America au controale de securitate. Admirăm steagul American și ne îndreptăm spre Lady Liberty.

Steagul american de pe Ellis Island

Deși, nu sunt mulți turiști pe Staten Island, ne grăbim, totuși, să mergem să urcăm în coroană. Și bine facem. Ajunși la Security (al doilea control), înaintea noastră erau deja vreo 4-5 persoane, așa că a trebuit să așteptăm vreo 5-10 min. Paznicul ne face semn – Putem urca. Începem ascensiunea celor 162 de scări înguste (din cele 377 în total). Aici, nu există lift.

Efortul celor 377 de scări merită. Fiind cam singurii care urcă în coroană la acea oră, avem timp să facem poze și să admirăm statuia și pe interior. Urcarea este puțin cam dificilă, căci scările sunt în spirală și foarte înguste.

Urcarea în Statuia Libertății

În Coroana Statuii Libertății

Odată ajunși în Coroană, cei doi paznici ne întâmpină cu un „Hello and Welcome to the Crown of Lady Liberty!” Atâta mândrie și încântare este în vocile lor, încât simt cum, parcă, sunt pătrunsă de patriotismul american. Ne arată pe ce geam să ne uităm pentru a vedea cel mai bine Manhattan-ul și Tăblia Zeiței.

Tăblia Statuii Libertății

Cu siguranță că paznicii își băuseră cafeaua de dimineață – erau tare amabili și vorbăreți. Din vorbă în vorbă, ne oferă câteva informații despre simbolistica monumentului și clarificări:

• Statuia întruchipează Zeița libertății care stă cu piciorul drept pe lanțul sclaviei.
  • În mâna stângă ține o tablă cu inscripția „JULY IV MDCCLXXVI” ( 4 iulie1776 scris în cifre romane) – data când a fost semnată „Declarația de independență a Statelor Unite ale Americii”.
  • În mâna dreaptă zeița ține o făclie cu flacăra aurită (simbolul victoriei, al reușitei).
  • Pe capul zeiței se află o coroană împodobită cu șapte fascicole de lumină (cele șapte mări și continente ale lumii) și 25 de ferestre (25 de nestemate ale lumii).
  • Soclul are o formă de stea fiind construit din piatră.
  • Michael Jackson nu a filmat videoclipul „Black or White” în Statuia Libertății, ci în studio. Nici măcar el nu a avut voie să intre în torța statuii.

Rămân surprinsă de dimensiunile mici ale Coroanei. Traseul de la geamuri nu este mai mare de 2 m. Acum, înțeleg motivele acestei limitări a accesului publicului în coroană – pentru că urcarea este destul de anevoioasă și pentru că statuia poate să suporte doar o anumită greutate.

Culoarul din Coroana Statuii Libertății

Zâmbind, ne luăm la revedere de la cei doi americani. Este timpul să îi lăsăm și pe cei care vin în spatele nostru să se bucure de priveliște și de conversație. Coborâm scările, care, acum, la coborât, par mult mai dificile decât la urcat. Încet-încet, cu câteva pauze (căci, mă cam ia amețeala) reușesc să le cobor și ne îndreptăm spre muzeu.

Muzeul Statuii Libertății

La intrarea în muzeu găsim expusă torța originară din 1886. Accesul vizitatorilor în torță a fost interzis pentru totdeauna, după ce în timpul Primului Război Mondial  – Iulie 1916 – nemții au detonat o bombă lângă peninsula Black Tom. Torța a fost grav avariată. În 1986 s-au realizat lucrări de restaurare și torța inițiala a fost înlocuită după ce 100 de ani a inspirat milioane de oameni.

În imagini și în replici în miniatură este povestită întreaga istorie a monumentului. Din nou, marketingul american este dus la mare artă.

Replica Ellis Island din Muzeul Statuii Libertății

Ne mai lipsește un lucru – pozele cu Statuia din afară – de pe soclu. Ieșim din muzeu și mergem să facem pozele și să admirăm Manhattan-ul, de dată aceasta de pe soclul statuii.

Așadar, hazardul ne-a oferit o vizită deosebită acasă la Lady Liberty. Plecând de dimineață am evitat aglomerația de pe insulă, nu am alergat, nu am așteptat, nu ne-am înghesuit și am și stat la povești cu paznicii din coroană. Și bonusul cel mai frumos: Avem poze cu Statuia Libertății fără turiști.

Încet-încet, încep să apară turiștii și, pentru noi, este momentul să ne continuăm traseul și să mergem mai departe către Ellis Island. O adirăm din nou pe Lady Liberty și ne luăm La revedere de la ea.

Ellis Island Museum

Insula a fost,  timp de două secole, poarta prin care au intrat peste 12 milioane de imigranți în America. Din 1954 este transformată în muzeu.

Ground Floor – intrarea în muzeu se face direct prin Baggage Room. Aici, se realiza prima verificare a imigranților de îndată ce coborau de pe vas – verificarea bagajelor, ce mai apoi erau depozitate pe perioada celorlaltor controale.

Intrarea în Muzeul Ellis Island

Second Floor – este împărțit în două: The Registry Room și celelalte încăperi unde se realizau verificările medicale și legale. În imensa sală The Registry Room, imigranții așteptau să fie înregistrați și verificați de ofițerii americani.

The Registry Room
Cei care treceau de verificările de pe Ellis Island pe această ușă intrau în America

Third Floor – În așteptarea verdictului, de multe ori, imigranții rămâneau aici peste noapte. La acest etaj erau găzduiți în dormitoare comune.

În grădină, găsim și lista tuturor celor care au pășit pe această insulă. În timpul restaurării de la începutului sec. XX, a fost construit un monument pe care au fost sculptate în piatră numele noilor locuitori ai Americii.

Simțim pentru o clipă cum era să fi imigrant, în acele vremuri, și cum treceai prin procesul de obținere a vizei. Ne amuzăm pe baza unor glume și ieșim să ne plimbăm puțin pe insulă și să facem câteva poze cu Manhattan-ul din depărtare. Din păcate, noi nu primisem viză de rezidenți – eram doar turiști în trecere.

Așadar, ne îmbarcăm pe ferry și plecăm pentru a ne continua traseul prin Lower Manhattan.

Scurtă istorie a Statuii Libertății

„Statue of Liberty Enlightening the World”, așa cum a fost denumită inițial, de proiectantul său, Frederic Auguste Bartholdi, a fost oferită cadou americanilor, de către francezi, în semn de prietenie pentru comemorarea centenarului „Declarației de independență a Statelor Unite ale Americii”. Azi, acest cadou a devenit imaginea globală a independenței și a democrației.

Statuia cântărește 225 tone de oțel, așa că avea nevoie de un socul pentru a nu se scufunda în ocean. O organizație individuală numită „American Committee of the Statue of Liberty” a încercat să strângă fonduri pentru soclu. Dar, în 1885 fundația a falimentat. Este momentul în care Joseph Pulitzer începe, în ziarele sale, o propagandă impresionantă pentru strângerea de fonduri. A reușit să mobilizeze mai mult de 125,000 de cititori și să strângă din donații în valoare de peste $100,000. De aici și gluma new york-ezilor „Francezii ne-au dăruit statuia, dar noi am plătit soclul!”

În 1962 Președintele Ronald Reagan decide restaurarea statuii, dispunând de un buget de $87 milioane. Sunt schimbate toate componentele de oțel care erau afectate de coroziune și torța este înlocuită (cea originală este expusă în muzeu).

Informații practice Tips & Tricks

Când vizităm Statuia Libertății?

În timpul anului – Cel mai bine este să mergem în perioadele mai puțin aglomerate (primăvara și toamna).  Iarna este foarte frig din cauza vântului. Dacă, totuși vizitați NYC iarna, asigurați-vă că sunteți bine îmbrăcați și protejați de vânt..

În timpul zilei – Indiferent de perioada pe care o alegeți, sfatul meu este să mergeți dimineața cu primul ferry, care plecă la 8.00-8.30 din Manhattan. Eu am ales aceasta variantă și a fost perfect.

Cum vizităm Statuia Libertății?

Ca să vizitezi Statuia Libertății există două variante pe cont propriu sau cu tur organizat. Cele două moduri implică o vizită pe Staten Island și pe Ellis Island, însă puteți vedea Statuia Libertății doar din exterior.

Vizită pe cont propriu – recomandarea mea

Luați ferry-ul până pe Staten Island. Este mai rapid și mai ieftin. Dacă aveți puțin timp la dispoziție și vreți să economisiți și bani, folosiți ferry-ul. Plecările sunt din 30 în 30 de min. din South Ferry Terminal (Battery Park) către Staten Island și Ellis Island. Din Manhattan și până în Staten Island drumul durează 25 minutes. În funcție de preferința voastră decideți tipul de bilet de acces pe insule.

Tipuri de bilete și de unde le cumpărăm?

Achiziția biletelor se realizează online (Link bilete). Doar biletele fără acces în coroană pot fi cumpărate de la casa de bilete din Battery Park sau de la cea din New Jersey. Sunt 4 tipuri de bilete cu plecare din New York sau din New Jersey:

1. New York Reserve – Pret: $19.25+tax.
  2. New York Reserve with Pedestal – Pret: $19.25+tax.
  3. New York Reserve with Crown Access –  Pret: $22.25+tax.

N.B. Zilnic sunt puse în vânzare doar 300 de bilete cu acces în coroană. De ce doar atâtea? Pentru că accesul este destul de dificil (scările pentru urcare și pentru coborâre sunt dispuse în spirală și sunt foarte înguste). În plus, fiind o construcție pe verticală, statuia suportă, în mod constant, o anumită greutate. Dacă această greutate este depășită, siguranța vizitatorilor este pusă în pericol. Biletele trebuie achiziționate, cu cel puțin 3-4 luni înainte. Eu am fost pe Staten Island în luna mai și biletele le-am luat la începutul lunii Februarie. Cam 80% erau deja vândute.

1. Hard Hat Reserve – Preț: $59.25+tax.

Reguli de achiziție a biletelor

• Online se pot achiziționa maxim 4 bilete.
  • Este obligatoriu să treceți numele vizitatorilor la achiziția biletului. Biletele se vor printa nominal la casa de bilete. Este posibil să vi se ceară pașaportul pentru identificare la casa de bilete.
  • Titularul cardului trebuie să fie prezent pentru a ridica biletele. Este recomandat să aveți și cardul la dvs.
  • Este permisă o singură rezervare pe parcursul a 6 luni.
  • Accesul copiilor: trebuie să aibă peste 1.20m și să poată urca singuri treptele.

Înșelătorii

Ca în toate locațiile cu turiști, și aici există persoane care profită de naivitatea turiștilor sau de lipsa lor de informare. În general, pe străduțele din Battery Park sunt vânzători independenți care vând bilete de ferry. Doar că, aceste bilete, nu sunt cele pentru ferry-ul oficial, cel care oprește turiștii pe Staten Island. Biletele acestea sunt pentru alte companii care doar trec prin fața Statuii Libertății, și NU au voie să oprească în Parcul Național. Ar fi păcat, dacă tot ați ajuns până aici, să nu mergeți măcar pe insulă. Singura companie autorizată să oprească în parcul național este Statue Cruises.

Tips & Tricks pentru a vizita Statuia Libertății (inclusiv Coroana)

Bilete:

1. Cumpărați biletele cu cel puțin 4 luni înainte, ca să fiți siguri de disponibilitatea biletelor.
  2. Alegeți prima oră a dimineții pentru a ajunge pe insulă. Nu sunt turiști și, dacă aveți bilete cu acces în coroană evitați să stați la coadă. Ajunși pe Staten Island sunteți primii turiști și vă bucurați în liniște de peisaje. Când sosesc celelalte ferry-uri și insula începe să se aglomereze puteți pleca spre Ellis Island unde la fel, veți fi primii turiști care vizitează muzeul.
  3. De evitat urcarea în coroană dacă aveți frică de înălțime sau claustrofobie.

Ferry:

1. Când plecați din Manhattan, urcați la etajul 3 al ferry-ului și așezați-vă pe partea dreaptă. Așa veți putea admira statuia, când vasul va trece prin fața ei.
  2. Când vă apropiați de Staten Island coborâți de pe punte pentru a evita înghesuiala.

Pot să spun că mi-am îndeplinit un vis – Am urcat în Coroana Statuii Libertății, iar experiența a fost dintre cele mai inedite pe care le-am trăit vreodată. Dacă aveți ocazia, nu ratați această experiență. Garantat o să vă placă.

Despre New York am scris și despre:

New York în 2 zile (Lower și Upper Manhattan)

Știați că…. 15 Curiozități despre New York

Dacă ți-a plăcut acest articol, hai să-l împărtășim cu prietenii care iubesc călătoriile. Nu uita să le dai un share și prietenilor tăi. Te invit să îți creezi tu propria experiență, plecând de la informațiile din articolele și itinerariile mele.