Muzeul CFR din Gara de Nord (Destinații inedite în România – ep.27)

Mă știți deja…. și știți că îmi place să scotocesc după locuri inedite, pline de farmec…. Locuri care au o poveste frumoasă în spate și care ne creează noi experiențe faine, zâmbete pe chip și amintiri frumoase. Așa se face că într-una dintre vizitele mele super rare în București, am venit cu trenul și am ajuns în Gara de Nord. Aflasem despre un Salon Regal care se află aici. Curioasă, m-am dus la Informații să văd pe unde se află. Bineînțeles, Salonul Regal nu este deschis publicului, însă dna de la Informații m-a întrebat dacă nu vreau să vizitez Muzeul CFR. MUZEUL CFR din Gara de Nord???? Hmmmm…. Oare ce o fi? Hai să vedem…. Am primit indicații… despre cum să ajung la el și am pornit în căutarea lui. Ce să vă mai spun… eu mă laud că stau bine la capitolul orientare…. dar când nu ai niciun indicator, oare după ce să te orientezi? Întreb pentru un prieten…..

Unde se află Muzeul CFR din Gara de Nord?

Multiple întrebări fără rezultat, m-au cam descurajat ce-i drept … și așteptările mele au scăzut….. Însă, pentru că lucrurile trebuie să se întâmple, și eu trebuia să vizitez acest muzeu, în final, cineva îmi arată exact unde se află Muzeul CFR din Gara de Nord. Mai exact, lângă Gara de Nord din București, pe Calea Grivitei, 193 B, Bucuresti. Ca să îl găsiți ușor, vă las eu aici mai multe indicații. Ieșiți din zona peroanelor, după peroul 14, înspre stația de metrou de pe Calea Grivitei. Treceți pe lângă stația de metrou, treceți de parcarea de pe partea stângă, mergeți vreo 200m și dați de o poartă deschisă, în spatele căreia veți vedea o locomotivă veche. Ați găsit Muzeul CFR din Gara de Nord!!!!

Muzeul CFR din Gara de Nord – de la idee la Muzeu

Ideea de În 1924 Theodor Balș a avut ideea de a păstra pentru posterioritate elemente din istoria Căilor Ferate Române. El a fost primul care a salvat de la dezmembrare piese care și azi sunt expuse în muzeu și care spun o poveste frumoasă despre CFR –  „locomotiva 43 Călugăreni” (una dintre primele 6 locomotive care au circulat pe ruta București -Giurgiu la sfârșitul sec XIX), „locomotiva103 România” – una dintre primele locumotive construite din seria Strussberg (1869-1870), „locomotiva 683 Tighina” care este una dintre primele locomotive care au circulat pe traseul Cervanpdă-Constanța (1860).

În 1931, administrația CFR trimite o informare către toate locațiile din țară pentru a le înștiința de dorința de a înființa un muzeu și că oricine poate face o donație. În paralel, s-au realizat toate demersurile necesare pentru înființarea acestui muzeu. Așa că în 16.09.1937 apare Ordinul de înființare a acestui Muzeu. Deschiderea oficială a avut loc în 10.06.1939 (între timp, pasionații de istoria feroviară a României au căutat documente și obiecte pe care să le expună aici) și s-a numit inițial „Muzeul Ceferiștilor”. Venirea celui de-al Doilea Război Mondial este meniloasă. Muzeul este bombardat în 04.04.1944, multe obiecte sunt distruse și muzeul este închis.

Însă, după Război, în anii ’50 apare din nou ideea unui Muzeu CFR. Muzeul se redeschide, dar cu multe influențe ce prezentau lupta de clasă a proletariatului. Ca fapt divers, aici a fost expusă și ușa de la celula unde a fost închis Gheorghe Gheorghiu Dej. Urmează câți va ani întunecați pentru Muzeu, când trece în umbră și este închis, din nou pentru renovare. În 31.10.1969 se redeschide Muzeul CFR și este adusă o locomotivă Călugăreni împreună cu 3 vagoane de călători pe 2 osii.

Muzeul CFR din Gara de Nord – cea mai mare dioramă feroviară din țară

2010 este anul când Muzeul CFR din Gara de Nord este renovat și se construește aici cea mai mare dioramă feroviară din țară. Prima sală reamenajată a Muzeului a fost sala nr 1, unde s-a construit și diorama ce are o dimensiune considerabilă… 14×4 m. Se mândrește cu 260 m de sine de tren (machete) care sunt construite pe 3 niveluri. Întreaga dioramă este complet automatizată. Pentru mine punctul forte al dioramei a fost fidelitatea cu care este replicată realitatea la starea de machetă.  Întregul sistem feroviar care străbate România de la câmpie până șa munte, cu tuneluri, poduri suspendate, semafoare, macazuri sunt re-prezentate cu mare măiestrie. Eu am descoperit Castelul Bran, Valea Prahovei, gara din Târgoviște și depoul din Grivița.

Vizita în Muzeul – sălile 2 și 3

În sala mijlocie, sau sala numărul 2 ne întâmpină o masă de lucru a impiegatului de mișcare din secolul al XIX-lea. Aici, toată aparatura specifică telecomunicațiilor și industriei feroviare este expusă. Se poate admira o centrală de ceasoficare Siemens-Halske, o drezină (tricicletă folosită pentru deplasarea pe calea ferată sau pentru ungerea șinelor), unelte de lucru la calea ferată, un ceas de gară, dar și multe înscrisuri relaționate cu istoria CFR a României etc.

Totul este o replică în miniatură…. așa că și trecerea din sala 2 în sala 3 este o replică a unui tunel străbătut de șine. Ajung în sala 3 – sala Saligny sau Sala principală unde exponatele sunt printre cele mai de valoare. Se pot admira machetele de locomotive si vagoanele care au funcționat în România în anii ’50 si ’60. Cea mai celebră este macheta locomotivei cu abur Pacific. Câteva plăci de pe vechile locomotive cu abur (Maffei, Hanomag, Reșița) și-au găsit azi locul de cinste pentru a fi admirate.

Mă bucur tare mult că am găsit acest muzeu, căci este o comoară ascunsă. Este o bucățică din istoria României, pe care cu nostalgie am redescoperit-o. Și dacă ajungeți în Gara de Nord, dați-vă răgaz 30 de min și sacrificați 6 Ron. Faceți cunoștință cu această poveste frumoasă din Muzeul CFR din Gara de Nord.

 

PS: Și dacă articolul va ajunge să fie citit de către cineva responsabil, vă rog: Puneți 1-2 panouri în Gara de Nord care să informeze călătorii despre acest muzeu. E prea fain. E prea mișto ca să rămână necunoscut. 

 

Cu apreciere, o călătoare care iubiește poveștile vechi și lucrurile inedite.

Despre alte destinații inedite din România, găsiți informații și în articolele:

Biserica neogotică Ditrău (Destinații inedite în România – ep.24)

Salina Turda – Top 7 locuri pe care să le vezi în paradisul subteran al României. (Destinații inedite în România – ep.23)

Corbii de Piatră – Mit sau realitate (Destinații inedite în România – ep.22)

Pista de bob de la Toplița – o doză de maximă adrenalină – (Destinații inedite în România – ep.21)

Dacă ți-a plăcut acest articol, hai să-l împărtășim cu prietenii care iubesc călătoriile. Nu uita să le dai un share și prietenilor tăi. Te invit să îți creezi tu propria experiență, plecând de la informațiile din articolele și itinerariile mele.

Spor la călătorit!

Distribuiti pe Facebook
Distribuiti pe Twitter

Itinerarii