Organizare și Buget – 1 zi în „El Peñon” sau „The Rock of Gibraltar”

A. Gibraltar Colonie Britanică din Sudul Spaniei

Se spune că toate drumurile, duc la Roma, însă după ce am vizitat The Rock of Gibraltar, îmi pare că toate drumurile se întâlnesc în Gibraltar. Oceanul Atlantic cu Marea Mediterana. Europa cu Africa. Și nu doar geografic vorbind. Puținii spanioli rezidenți trăiesc în stil britanic, iar britanicii din sudul Europei vorbesc o engleză „spaniolită”, cu accent British. Elemente britanice, sobre se îmbină cu spiritul mediteraneean al locuitorilor. Interesantă experiență – Gibraltarul.

Gibraltar, The Rock
Gibraltar – Board

B. Cum ajungem în Gibraltar?

1. Zbor cu escală București – Gibraltar. Deși este un stat micuț, aprox. 7 km², Gibraltarul are propriul său aeroport.
  2. Cu mașina de la Malaga la Gibraltar: Varianta pe care am ales-o noi: Plecăm dis-de-dimineață, în jurul orei 8.00 din Malaga spre Gibraltar. Avem o zi lungă înainte cu planuri mari de drum: 2 ore până în Gibraltar – vizită Gibraltar – 2 ore de condus până în Cadiz și musai apus de soare în Cadiz. Ambițios, așa-i? dar nu imposibil. Ca să reușim să parcurgem itinerariul trebuie să fim organizați (vezi aici itinerariul).

C. Vama:

Trecem granița relativ ușor. Nu este coadă, suntem norocoși. Intrăm într-o încăpere cu ghișeuri – cam ca cele din aeroporturi de la Passport Control. Arătam pașapoartele și vameșul ne zâmbește de complezență. Avem pașapoarte europene. Imediat, la ieșirea din vamă, ajungem în stația de autobuze. Pentru că timpul este destul de limitat, nu traversăm pista aeroportului pe jos, ci luăm busul No.5 până în centru – £1.80 biletul, îl cumpărăm de la ghișeul de după Vama. Am fi putut merge și pe jos – 2 km, 25 de min. – destul de mult pentru programul nostru.

The Rock, Vama
Vama

D.Parcarea:

1. Accesul cu mașina:

• Parcare privată: Sunt mai multe parcări private cu prețuri ce variază de la £1 /h la £1.5 pe h sau începând de la £19 /zi;
  • Parcare Publică: unde sunt locuri libere pe stradă de la £1 /h;
  1. Parcare Gratuită: În fața Stadionului Municipal Linea de la Conception, parcarea este gratuită. De aici, până la graniță mai sunt doar 900m (merită având în vedere prețurile parcărilor din Gibraltar (vezi aici itinerariul)).

E. Șoseaua este pe pista aeroportului

Poate cel mai surprinzător lucru în Gibraltar este accesul. Șoseaua trece chiar prin mijlocul pistei aeroportului. La decolarea și la aterizarea avioanelor pista este închisă pentru câteva minute, apoi circulația se reia. Și busurile au programul în funcție de orarul zborurilor. Pista este deschisă și, în 5 minute cu busul, am ajuns la North Bastion – stația de principală de autobuze.

Gibraltar, The Rock, Airport
Pista aerportului din Gibraltar

De cum am pășim în Gibraltar vedem și simțim peste tot spiritul britanic – sobru și rece. Anglia este aici, la o scala mai mică. Clădiri colorate cu arhitectură englezească. Busuri londoneze și plăcuțe de înmatriculare galbene. Condusul pe dreapta. Cabinele telefonice roșii. Pub-urile cu fish and Chips si bere la Pint. Până și vremea a fost londoneză. Oare unde e casa Reginei Mamă?

La pas prin Gibraltar…

De la North Bastion mergem pe jos către telecabina ce urca pe Top of The Rock. Străbatem la picior Casemate Square, o piață cochetă și frumoasă, plină de cafenele cu terase – merită din plin o pauză de cafea. Iar pentru cei nostalgici după spiritul englezesc, aici este locul perfect pentru a savura o porție de fish & chips cu un pint alături.

Gibraltar, The Rock, Casemite
Gibraltar – Piața Casemite
Piața Casemite

Apoi, urcăm pe Main Street o stradă plină cu magazine – zice-s-ar o stradă cu magazine duty free, însă noi nu am nimerit în perioada de free, ci în cea de expensive – prețurile erau numai scumpe J. Cu greu ne-am abținut să nu cumpărăm ceva, și ne-am văzut de drum.

Main Street
Gibraltar – Main Street

Sus pe The Rock of Gibraltar

Ajungem la Telecabina The Rock. Găsim mai multe variante pentru a ajunge la The Rock – cu telecabina, cu un taxi privat sau pe jos (vezi aici itinerariul). Pentru că vizităm Gibraltarul într-o perioadă nu tocmai turistică, și pentru că nici soarele nu prea este de partea noastră în această zi, căci stă ascuns, nu erau decât vreo 3 persoane în fața noastră la bilete. Până să ne dumirim ce fel de bilet să alegem vine la noi un băiat care ne spune, în română că are o variantă de van pentru grup. (Despre Ariel am scris la pct. F)

Cu mașina reușim să economisim timp, căci distanțele sunt destul de lungi între obiectivele de pe munte. Deoarece suntem un grup de 9 persoane + Ariel = 10 persoane, optăm pentru un tur privat cu van-ul unui localnic. Negociem rapid £25/ pers. Nu am regretat. Și bonusul este chiar neașteptat. Șoferul începe să povestească despre istoria, cultura și situația actuală a Gibraltarului. Noi întrebăm și el răspunde într-o impecabilă engleză british.

Pentru cei care vizitează The Rock într-o singură zi, în perioadele de concediu, este recomandat să cumpere bilet online, ce conține fast track. Se pot forma cozi care durează și peste 2 h de așteptare. Toate informațiile relevante le găsiți aici: https://www.visitgibraltar.gi/.

The Rock, Cablecar, teleferic
Telecabina din Gibraltar

Urcăm întâi până la The Pillars of Hercules. Romanii antici considerau că aici este unul dintre Pilonii lui Hercule. În drumul său spre grădina Hesperides, Hercule trebuia să treacă munții Atlas. Folosindu-se de puterile sale supraumane, a lovit muntele și a rezultat Strâmtoarea Gibraltar. Azi, Pilonul de nord este Stânca Gibraltarului. Identitatea Pilonului de sud este încă disputată între: Muntele Hacho din Ceuta și Jebel Musa în Maroc. Pe de altă parte, grecii antici considerau că the Rock of Gibraltar este Poarta lui Hades – locul de acces spre lumea de sub pământ.

The Rock, Pilarii lui Hercule
Gibraltar – Pilarii lui Hercule

De acolo, printre nori, cu greu, zărim coasta de Nord a Africii.  Facem câteva poze și mergem să facem cunoștință cu celebrii Macacii.

The Rock - Pilarii lui Hercule

I-am cunoscut pe Macaci:

Nici nu am ajuns bine, că șoferul nostru a deschis geamul și un „prieten de-ai lui” a și venit să ne cunoască și să vadă ce avem de mâncare pentru el.

Gibraltar, macaci

Ne jucăm puțin cu macacii …… de fapt, corectez, îi lăsăm pe ei să se joace cu noi, să ne fure alunele și să se cațăre unde au chef. Ne cocoțăm, și noi după ei, sus la View Point să vedem plajele și să facem câteva poze. Apoi coborâm la St. Michael’s Cave. O peșteră frumoasă, specială, luminată multicolor. Cei norocoși pot participa la concerte sporadice de muzică (clasică, operă, pop și chiar rock) în sala the Cathedral Cave – Auditorium-ul cu o acustică extraordinară. Legendele ne spun că St. Michael’s Cave este una dintre ieșirile tunelului de sub strâmtoarea Gibraltar – lung de peste 15 mile (24 km). Se crede că pe aici au pătruns berberii marocani în Gibraltar. Datorită solului calcaros, aici, pe The Rock of Gibraltar, pe un teritoriu atât de mic s-au format multe peșteri – peste 150.

De acolo, ultima oprire este la Moorish Castle. De aici, se vede tot Gibraltarul, inclusiv pista aeroportului. Imaginea unică: drumul național traversează perpendicular pista aeroportului.

Gibraltar, The Rock, Airport
Aeroportul văzut de pe The Rock

La final, când plecăm din Gibraltar, soarele se decide să iasă din nori și ne acompaniază până în Cadiz, unde avem parte de un apus extraordinar.

G. Oamenii pe care i-am cunoscut:

Gibraltar
Ariel

Înainte să urcăm pe munte, la casa de bilete era și Ariel – nu detergentul, așa cum glumea el despre el, ci un vlogger român, care venise singur pentru câteva zile din Londra să viziteze Gibraltarul. Repede, l-am adoptat în grupul nostru. Era de-al nostru, era un român călător ca și noi. După ce am coborât de pe the Rock, la prânz, i-am propus să vină cu noi în Cadiz. Noi aveam un loc liber în mașină, el două zile de în Gibraltar fără prea mare probabilitate de aventură. Șoc, panică și groază. „Voi chiar vreți să mă luați cu voi?” 30 de min. i-au fost suficiente pentru a-și face bagajul, check-out-ul și a pleca cu noi către Cadiz.

A fost frumos să îl vedem pe Ariel, vlogger-ul nostru cu ochelari galbeni, alergând  după aventuri prin Gibraltar. Și s-a adeverit zicala „aventurile neplănuite sunt cele mai frumoase”. Despre Ariel și alți oameni extraordinari într-un articol viitor despre Cadiz.

A fost un concediu pe cinste.

Mulțumim Ariel!

H. Tips & Tricks în Gibraltar:

Gibraltar

1. Dacă mergeți cu mașina, parcarea este foarte scumpă, lăsați mașina lângă Stadio Municipal Linea de La Conception, unde parcarea este gratuită. Apoi, până la graniță mergeți pe jos. În plus, la vamă se pot forma cozi foarte lungi;
  2. Se poate intra și cu buletinul și cu pașaportul;
  3. Moneda națională este GBP- noi am avut din țară lire și nu am schimbat. Se poate plăti și în EUR – cursul nu este prea favorabil. Se circula pe partea dreapta;
  4. Limba oficiala este engleza, dar se vorbește și spaniola;
  5. Cazarea este foarte scumpă, este mult mai ieftin să vizităm Gibraltarul într-o excursie de o zi;
  6. Deși, este o zonă Tax Free – prețurile sunt puțin cam ridicate;
  7. Există și plaje folosite în special de localnici : Catalan Bay, Camp Bay, Little Bay, Eastern Beach, Western Beach și Sandy Bay;
  8. Este interzis accesul cu mașina pe The Rock. Doar mașinile autorizate pot merge pe acest traseu.
  9. În perioada Oct – Apr, telecabina oprește doar la Top of the Rock. Accesul la celelalte obiective turistice este pe jos (muntele este abrupt).

Macaci

Sunt maimuțe sălbatice, pot deveni agresive la cel mai mic stimul. Câteva sfaturi în interacțiunea cu ele:

1. Nu purtați ochelari de soare, pălării, mărgele, brățări, cameră foto etc. – pentru maimuțe sunt obiecte cu care se pot juca și care pot fi ușor furate. Deci, tentația este irezistibilă.
  2. Nu le hrăniți;
  3. Nu încercați să le mângâiați;
  4. Nu țipați;
  5. Nu faceți mișcări bruște care să le sperie;
  6. Nu încercați să le controlați (de ex: să facă poze cu dvs.)
  7. Lăsați-le să facă ce vor, să se cațere unde vor;
  8. Pentru cei care au părul lung este recomandat să îl aibă prins (maimuțele se pot urca pe voi și vă pot trage de păr);

I. Bugetul Meu:

Gibraltar este iubit și de alți prieteni de-ai mei bloggeri. Te invit să citești și articolul lui Siltrips despre acest oraș fascinant:

VACANȚĂ ÎN GIBRALTAR, PUNCTUL CEL MAI SUDIC AL EUROPEI

Dacă ți-a plăcut acest articol, hai să-l împărtășim cu prietenii care iubesc călătoriile. Nu uita să le dai un share și prietenilor tăi. Te invit să îți creezi tu propria experiență, plecând de la informațiile din articolele și itinerariile mele.